14 září 2010 7 Komentářů

Několik poznámek k sociálním sítím

http://yseal.ca/?topic=%D8%AA%D8%AC%D8%A7%D8%B1%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D8%B9%D9%85%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D9%81%D9%8A-%D8%A7%D9%84%D8%A8%D8%AD%D8%B1%D9%8A%D9%86-%D9%83%D8%B3%D8%A8-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%A7%D9%84 تجارة العملات في البحرين كسب المال http://zabineziet.be/?topic=How-To-Earn-Money-On-Crisis-Management-Job How To Earn Money On Crisis Management Job National Stock Exchange Of Nigeria Terms Top Binary Option Signal Service http://zencio.com/?opt=Graphics-Forex-Exchange-Rates-Today-In-South-Africa Graphics Forex Exchange Rates Today In South Africa

Cituji: “A jak vypadá ona reklama 21. století na třeba kávu? Marketingoví experti pomocí sociálních sítí vytvoří emocionální vazbu klientů k produktu, čili nebudou jim nabízet přímo kávu, ale vytvoří třeba virtuální kurs vaření dobré kávy, klub fanoušků, kterým se bude dávat certifikát o zručnosti přípravy kávy, vyvolají diskuse o kvalitách různých druhů káv a způsobů přípravy. Kolem produktu prostě vytvoří sociální síť.”

Musím říct, že mi tato představa “reklamy” budoucnosti přijde docela úsměvná. Samozřejmě že mají sociální sítě velký potenciál, jen by z toho marketéři, resp. komunikační agentury, nemuseli dělat takový humbuk. 

Kdybychom to totiž vzali do detailu, znamená to, že zapomeneme na všechny komunikační kanály a budeme se soustředit jen na sociální sítě. Problém je, že bychom těch sociálních sítí vytvořili poměrně hodně a jedinými členy by byli patrně pracovníci reklamních agentur (popř. špatně placený komparz). Spočítal jsem si, že během jednoho pracovního dne použiji alespoň stovku různých značek/výrobků. Kdyby každá z těch značek chtěla jít cestou, jakou představují sociální marketéři, nedělal bych nic jiného než se přihlašoval do nově vzniklých skupin 
a sledoval, co se v nich děje. 

Bohužel mi zatím nikdo neprozradil jednu zásadní věc. Proč bych měl být členem sociální skupiny věnující se určité značce kávy, když mi jde jen o to, abych ráno dostal pořádnou dávku kofeinu? Popravdě vůbec nestojím o to, abych si s někým vyměňoval fotografie posledního caffe latte nebo psal traktáty o vhodnosti skořice. 

A teď si přestavte, že bych se z nějakého neznámého důvodu měl přidat do sociálních sítí Kinder Bueno, Zara, iPhone, Student Agency, Dopravní podnik Praha, Voda z kohoutku, 
Věra Bílá, Tom Waits, Safari, Paul, Teléfonica O2 atd. 

Nějak mi taková představa reklamy 21. století nedává smysl. Abych ale jen neremcal, můžu uvést sociální sítě, které svůj smysl mají. Nejsou vytvořeny uměle nejrůznějšími marketéry 
z důvodu prostého zisku, ale kvůli tomu, aby řešily určitý problém, pomáhaly. Tyto sociální sítě vznikají přirozeně, odspodu, a víte, proč byste na nich měli strávit několik hodin týdně. 

Jednou z nich je např. rybářský portál mrk.cz, který spojuje podstatnou část tichých bláznů 
z České i Slovenské republiky, ukrývá ohromné množství informací o tomto báječném koníčku a neustále roste. Mimochodem tato sociální síť se buduje už 14. rokem. Druhým je pak například nákupní průvodce Heureka.cz, díky němuž můžete skutečně výhodně nakupovat.  

U obou vidím potenciál pro zákazníky, důvod k registraci, zapojení do “projektu”. Zkuste si to konfrontovat se sociální sítí “O vaření instantní kávy” a patrně uvidíte, že takový sociální projekt je poněkud prázdný. 

O autorovi http://zencio.com/?opt=Graphics-Forex-Exchange-Rates-Today-In-South-Africa Graphics Forex Exchange Rates Today In South Africa Vladislav Bureš — copywriter a konzultant pro přímou komunikaci. Portfolio naleznete na Madcow.cz. V případě zájmu mi napište přes kontaktní formulář nebo si mě přidejte na Twitter: @madcowcz.

7 Responses to “Několik poznámek k sociálním sítím”

  1. Sebis 14 září 2010 at 9.51 #

    Já vidím budoucnost celkem jednoduše. Právě rozšíření „reklamy budoucnosti“ sociální sítě zničí nebo alespoň umravní a omezí na zdravou úroveň. Podobné články o likvidaci medií, tisku a reklamy se objevují periodicky, liší se pouze důvodem (novou a slibnou technologií). V minulosti šlo o internet jako takový, blogy, RSS, streamové videa, podcasty atd. Nakonec se stejně většina nových přístupů usadí a hlavně splaskne. Stačí jen počkat.

  2. Vladislav 14 září 2010 at 10.29 #

    Přesně. Ono se to zase uklidní.

  3. Radim 14 září 2010 at 12.34 #

    Na druhou stranu je fakt, že například Starbucks je na soc. médiích snad nejúspěšnější z firem (nepmatuju si,ve které studii to bylo) a taky jde přitom pouze o kafe. Neříkám, že s popsanou představou marketérů souhlasím, ale na druhou stranu bych ji taky nehodnotil stylem: já to dělat nepotřebuju, tak ani nikdo jiný.

  4. Vladislav 14 září 2010 at 12.44 #

    Neříkám, že by na sociálních sítích značky neměly být. Jen by se to nemělo přehánět s významem socmarketingu. Starbucks je prostě lovemark a má s čím pracovat. U jiných značek si tak jistý nejsem.

  5. markoniuss 14 září 2010 at 13.09 #

    Ono sociální sítě jistou logiku mají, dovedu si představit například tebou jmenované Student Agency, jak ukazuje co lze, v kterém městě kam jezdí dělat. Ostatně takovéto materiály například poskytují airolinky ve svých palubních časopisech.

    Otázka ovšem je, proč by tohle StudentAgency dělalo na webu, když může mít své vlastní časopisy třeba v autobuse.

    Já se teď zabývám propagací svého blogu markoniuss.blogspot.com, kam píšu denně a zatím není návštěvnost například tím, že všude možně píšu komentáře a příspěvky k tomu + domlouvám spřátelené weby.

    Podle mě o tomhle je marketing 21. století, že to není jenom polepit všechno všude, ale trošku cílovat a myslet, a to je na tom to nákladné. Ono například ODS teď má někde billboard „Sídliště Velká Ohrada je naším zájmem“ a jinde billboard „Opravili jsme Ladronku a zdelšili dráhu“, nicméně každý ten billboard je jiný a váže se k místu, takže je vidět, že si nad tím dali záležet. To cílování reklamy je podle mě hudba budoucnosti.

Terms Top Binary Option Signal Service

Trackbacks/Pingbacks.

  1. Tweets that mention Několik poznámek k sociálním sítím | Jan Vzorek -- Topsy.com - 14. zář, 2010

    [...] This post was mentioned on Twitter by Vladislav, Martin Koutný. Martin Koutný said: Několik poznámek k sociálním sítím: Martin Ehl (šéfredaktor zahraniční rubriky Hospodářských… http://goo.gl/fb/xuLzh [...]

  2. Že by len sociálne siete? « Midra blog - 15. zář, 2010

    [...] Vzorek na svojom blogu pridal pár poznámok k sociálnym sieťam, v ktorom reagoval na zaujímavú predstavu reklamy v 21.storočí, ktorú predstavil Jakub [...]

Napište komentář