25 září 2009 0 Komentářů

Sedm otázek a odpovědí na téma e-mail marketing: celý článek

http://zabineziet.be/?topic=How-Do-Binary-Option-Sites-Make-Money-82 How Do Binary Option Sites Make Money 82 Penny Stocks Listed On The Nasdaq http://thewwwblog.com/?topic=Stock-Market-Today-Live-Macedonia Stock Market Today Live Macedonia Gold Stock Market Central African Republic http://curlyweave.org/?options=Price-Call-Option-Formula Price Call Option Formula

Pokud koupím databázi, můžu na ni rozesílat e-maily?

Pravděpodobně kvůli zkušenostem s klasickým direct mailem mají marketéři pocit, že stejně snadno jako mohou koupit adresy vytipovaných cílových skupin, mohou pořídit databáze e-mailových adres a ty pak vytěžit.

Bohužel s e-mailovými adresami je to komplikovanější. Prodávající musí mít potvrzení od majitelů e-mailových schránek, že chtějí dostávat obchodní nabídky třetích stran.

Je tedy nezbytné ověřit si, zda takové povolení má. Spolehnout se můžete například na poskytovatele e-mailových služeb jako je Centrum.cz nebo Seznam.cz. V poslední době ovšem proběhly tiskem informace o společnostech ze Spojených států, jež prodávají databáze bez povolení k rozesílce. Osoba, která by takovou databázi využila, se může dostat do velice nepříjemné situace.

Mnohem lepší je, když zapomenete na nákup kontaktů a databázi e-mailů si začnete sami postupně budovat. U nakoupené databáze existuje totiž velká pravděpodobnost, že vaše sdělení bude naprosto irelevantní a v očích adresátů budete vypadat jako spammer. Můžete se spolehnout, že část adresátů klikne na button spam a následně nebudete moci posílat ani běžnou firemní poštu.

Musí předmět zprávy obsahovat text o obchodním sdělení?

Větu o obchodním sdělení musíte v e-mailingu skutečně uvést. Neznamená to ovšem, že tak musíte učinit již v předmětu zprávy. Prostor předmětu zprávy si spíše ponechte pro hlavní sdělení – zde se rozhodne, zda e-mailing adresáty osloví. Řada marketérů se také domnívá, že stačí, když v předmětu zprávy uvedou zkratku OS. Bohužel tato zkratka není podle právních rozborů uznatelná. Lépe tedy uděláte, pokud větu o obchodním sdělení umístíte na konec e-mailingu k odkazům pro odhlášení.

Jaká je doporučená frekvence rozesílání?

„Promo každý týden nebo newsletter jednou za dva měsíce.“ E-mailing není léčba, abyste ji museli dávkovat se železnou pravidelností. Obecně můžeme říct, že newsletter jednou měsíčně je ideální, a pokud nemáte co říct, je to i tak moc.

Co se týká promo e-mailů, můžete zvolit rozesílku jednou za dva měsíce. Pokud chcete najít skutečně elegantní řešení, nabídněte uživatelům, jak často chtějí vaše e-mailingy dostávat. Marketérovi může stačit newsletter jednou za měsíc, nákupčí ocení, když se každý týden dozví, jaké slevy nabízíte.

Musí být promo e-maily personalizované?

Klasická mantra zní: Personalizace je jeden ze základů direct marketingu. Skutečnost je ovšem taková, že i direct maily chtějí klienti stavět spíše jako inzerci a promo e-maily například módních značek svých charakterem připomínají imagovou inzerci.

Personalizace tedy nemusí být v úrovni oslovení, personalizované částky nebo kontaktu na obchodníka, ale v samotném obsahu. Pokud tedy připravujete promo e-mail pro kosmetickou značku, nepotěší zákazníka tolik jeho vlastní jméno, nýbrž nabídka, která reaguje na jeho preference nebo předchozí nákupy.

Jiný přístup ovšem můžete zvolit u newsletteru v rámci B2B, kde je alespoň minimální personalizace v tom klasickém smyslu na místě. Oslovení adresáta by mělo být samozřejmostí. Patrně největší urážkou pro vašeho významného zákazníka bude, když ho oslovíte Vážená paní, vážený pane. Na druhou stranu ještě horší bude, když zkomolíte jeho jméno či špatně spárujete databázi.

Je lepší, když newsletter obsahuje celý článek nebo jen perex?

Zapomeňte na to, že by váš e-mailing někdo četl jako klasické noviny. Pokud vám lidé budou věnovat alespoň chvíli pozornosti, udělají to s minimem nasazení, váš text jen proskenují, pokusí se najít něco důležitého a zbytek dne stráví nad důležitým projektem na Facebooku.

Při tvorbě textů pro newslettery tedy počítejte s tím, že lidé texty skenují. Pro textaře to znamená připravit úderné názvy článků (novinek) kapitol a dále krátké úvody, jež udrží adresátovu pozornost a přinutí jej kliknout dál. Máte-li hodně obsahu, dejte do newsletteru jen to nejdůležitější a zbytek umístěte na své internetové stránky.

Má smysl dělat e-mailing na dvě stě e-mailingových a­dres?

Opět záleží na povaze databáze. Pokud se v ní nachází většina vašich nejdůležitějších zákazníků, bude určitě dobré s nimi zůstat v kontaktu. Jedná-li se ovšem o databázi, kterou jste záhadným způsobem posbírali “po všech čertech”, budete dělat patrně zbytečnou práci.

Jednoduchým výpočtem, který uvádím pro lehké traumatizování marketérů, se totiž dostaneme k tomu, že i z opt-in databáze o 10 000 adresátech mohou být jen dvě objednávky.

Vezmete-li si průměrné výsledky z rozesílek, dojdeme k tomu, že při rozeslání 10 000 e-mailů můžete očekávat, že váš e-mailing zhlédne cca 1700 adresátů, proklikne 200 z nich a získáte 2 objednávky. Výpočet vychází z průměrných výsledků rozesílek podle společnosti eROI.

Proč nemůžu použít e-mailing pro získání nových zákazníků?

Ze své povahy a také omezení neslouží e-mail marketing k akvizici zákazníků, ale k jejich retenci. Na serverech jako je eMarketer.com můžete dohledat náklady na získání nového klienta přes e-mailing a jiné nástroje. E-mailing se svými 60 USD je pro akvizici skutečně drahý a nikdo rozumný by jej k získání nových zákazníků nepoužil.

Zvlášť když se na graf zadívá alespoň na 3 vteřiny a všimne si, že třeba akvizice nového zákazníka přes PPC vyjde asi na 8 USD.

Psáno pro iDirekt.cz. Čerpáno ze školení H1.cz.

Vladislav Bureš – Madcow – přímo k věci

O autorovi http://curlyweave.org/?options=Price-Call-Option-Formula Price Call Option Formula Vladislav Bureš — copywriter a konzultant pro přímou komunikaci. Portfolio naleznete na Madcow.cz. V případě zájmu mi napište přes kontaktní formulář nebo si mě přidejte na Twitter: @madcowcz.

Napište komentář